Thursday 22 August 2013

Antara Kebaikan yang terdapat dalam Kolagen

Antara kebaikan kolagen adalah:
  1. Kolagen adalah protein berserabut yang berfungsi sebagai blok bangunan untuk kulit, tendon, sendi, tisu penghubung yang lain dan tulang.
  2. Kolagen juga menyokong pembentukan kulit, tulang, gigi dan saluran darah yang sihat.
  3. Mengambil makanan tambahan kolagen membantu menambahkan dan menggantikan kolagen semula jadi, yang menurun dengan peningkatan umur.

Kebaikan Kolagen Yang Lain
1. Mengurangkan Kedutan Kulit
Pengambilan kolagen tambahan telah dibuktikan dapat menurangkan kedutan kulit. Bila seseorang itu semakin berumur, keanjalan semula jadi kulit mereka berkurang kerana penurunan dalam pengeluaran kolagen. Apabila kulit kehilangan keanjalan, kedutan dan garis-garis halus mula muncul dan kulit akan kelihatan kurang tegang dan kelihatan longgar. Untuk mengurangkn kedutan dan meningkatkan pemulihan kulit, kita boleh menggunakan pelembap, makan makanan seimbang, mendapatkan rehat yang cukup dan tidur yang cukup, berhenti merokok dan mengambil kolagen tambahan.
2. Mengurangkan Sakit Sendi
Kelegaan daripada sakit sendi dan ketegangan adalah antara kelebihan dan kebaikan mengambil kolagen tambahan. Kolagen bertanggungjawab untuk menjaga tulang rawan dan sendi kekal dan sendi bergerak dengan mengekalkan struktur bergentian dan elastik tulang dan sendi supaya ia dapat bergerak bebas tanpa kesakitan atau ketidakselesaan. Mengambil makanan tambahan kolagen membolehkan sendi untuk flex dan memanjangkan dengan betul. Ia juga membolehkan mereka menyerap kejutan dari berjalan dan melakukan aktiviti-aktiviti lain.
3. Mempercepatkan Proses Penyembuhan
Salah satu kebaikan mengambil kolagen tambahan adalah ia dapat membantu mempercepatkan penyebuhan luka. Biasanya proses penyembuhan luka dan pembaikan kulit berlaku dengan sendiri, tetapi kolagen tambahan boleh mempercepatkan proses dengan merangsang pembentukan tisu dan penguncupan luka.
Jadi, kolagen bukan semestinya untuk cantik sahaja, malah pelbagai sungguh fungsinya! Amat sesuai untuk mereka yang sudah berumur juga! :D



PRODUK- PRODUK SHAKLEE TIDAK BERTUJUAN MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT. SEBARANG TESTIMONI YANG DIPAPARKAN ADALAH PENGALAMAN PERIBADI INDIVIDU DAN KESAN KE ATAS SETIAP INDIVIDU MUNGKIN BERBEZA.

No comments :

Post a Comment