Monday 15 September 2014

Awas kekurangan nutrisi & vitamin mengakibatkan tumbesaran terbantut!

Salam semua pembaca blog Jom Healthy With Me...dah makan malam ke semua?? Menu apa ye malam ni??Mesti sedap kan dan semestinya makanan yang kita buat tu cukup seimbang utk seisi keluarga.

Malam ni terpanggil saya untuk update blog yang agak lama dah tak berupdate ni..hiihihi...Baru-baru ni saya ada dapat satu sms dari hamba Allah ni yang begitu risaukan anaknya yang tidak mahu minum susu..ketiga2 anak beliau berusia 4 tahun, 8 tahun dan 9 tahun..namun semuanya mmg amat payah untuk minum susu..Ini mengakibatkan anak beliau terbantut pembesarannya berbanding rakan2 sekolahnya yang lain. So di sini saya nak berkongsi kepada semua tentang pentingnya vitamin & nutrisi dalam makanan anak anak kita.

Nutrisi pemakanan penting untuk tumbesaran kanak-kanak yang sihat dan cergas. Apabila makan pasti mengenyangkan. Namun sejauh mana kandungan nutrisi diperlukan tubuh menyumbang proses pembesaran mereka dan kesihatan yang sihat.

Sesetengah kanak-kanak kelihatan sihat dan montel, namun belum tentu mempunyai nutrisi dan vitamin yang diperlukan untuk membesar.





Kepentingan nutrien

Ibu bapa sepatutnya prihatin keperluan nutrisi kanak-kanak daripada hanya mahu memenuhi selera dan kegemaran makanan anak semata-mata.

Ibu bapa patut tahu kepentingan nutrien dan apa diperlukan kanak-kanak ketika proses tumbesaran mereka. Kena tahu apakah menu yang  patut ada dalam hidangan mereka.

Penyelidikan juga mendedahkan satu daripada lima kanak-kanak berhadapan masalah terlebih makan atau obesiti sekali gus menjelaskan permasalahan mengenai nutrien dan kesihatan perlu ditangani dengan berkesan.

Masalah kekurangan nutrien dan kelaparan tersembunyi ini wajar diberi perhatian oleh ibu bapa untuk mengelak mutu kesihatan tidak terjejas dan berhadapan dengan pelbagai penyakit.

Antara kesan kekurangan nutrien dalam badan ialah perkembangan otak dan kapasiti intelektual terhalang menyebabkan kanak-kanak boleh mengalami bantut atau perkembangan fizikal tidak sempurna.

Jangan pandang remeh

Di Malaysia, berdasarkan carta pemakanan Cadangan Pengambilan Nutrien (RNI) seorang daripada dua kanak-kanak mengalami kekurangan vitamin D seperti disarankan pengambilannya oleh Kementerian Kesihatan.

Ramai kanak-kanak Malaysia juga tidak cukup kalsium dalam diet harian sedang ia elemen penting untuk perkembangan fizikal dan pertumbuhan tulang yang sihat.So kita sebagai ibu bapa jangan pandang remeh perkara ini. 


Berdasarkan Kajian Seanuts nutrien kanak-kanak mendapati:

* Kajian Royal FrieslandCampina dan UKM
* Negara terbabit Malaysia, Indonesia, Thailand dan Vietnam.
* 16,744 kanak-kanak berusia 12 tahun diperiksa
* Hasil kajian - kanak-kanak kurang vitamin D, kalsium dan vitamin lain.
* Seorang daripada 10 kanak-kanak terbantut pembesarannya
* Seorang daripada lima obes

Panduan pemakanan sihat

* Ibu bapa boleh bertanya kepada doktor atau pakar pemakanan mengenai nutrien yang baik dan berkesan untuk anak.
* Tegah anak daripada mengambil makanan ringan mahupun yang berlemak.
* Pastikan anak mendapatkan makanan seimbang atau mengandungi vitamin penting untuk kelangsungan proses pembesaran.
* Galakkan anak minum susu dalam diet harian.
* Atur jadual pemakanan anak seperti menu yang baik.
* Ibu bapa tentukan jenis menu bukan ikut selera anak.
* Sediakan snek sihat seperti buah-buahan atau salad sayuran jika keluar dalam tempoh yang lama.
* Didik anak gaya hidup sihat.

Saya menyarankan para ibu bapa mencuba Mealshakes Shaklee ini sebagai alternative bagi mereka yang mengalami masalah anak2 sukar untuk makan atau kurang zat n nutrisi dalam diet seharian mereka. Diberi jolokan sebagai "easy on the go meal" merupakan supplement multivitamin Shaklee yang senang dan pantas untuk disediakan.

Antara kebaikan Mealshakes adalah memperbaiki selera makan anak, memperbaiki tahap kesihatan anak yang kerap demam, batuk,asma ataupun pembesaran terbantut sememangnya diakui oleh para ibu yang telah mencuba Mealshakes Shaklee.





Manfaat Utama Mealshakes

  • Nutrisi Lengkap – Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat boleh menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak
  • Membekal Nutrisi kepada Sel Tubuh – Kaya dengan protin (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain
  • Membantu Tumbesaran – Mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar
  • Anti-Oksida – Mengandungi vitamin A, C, E, zink, selenium yang merupakan agen anti-oksida yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan
  • Mengembalikan Seri Wajah – Mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik
  • Detoksifikasi – Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.
  • Kelazatan Rasanya – Minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktos semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. Lazat untuk dinikmati oleh semua golongan.

 JOM LIHAT TESTIMONI MEALSHAKES KLIK SINI


Sama-sama kita berikan yang terbaik buat anak-anak kita kerana mereka anugerah yang berharga buat kita dari Allah.

Bagaimana ingin mendapatkan produk ini??

Hubungi saya di 0122257055 Puan Siti
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ᕙ(`´)ᕗ Be Healthy
Siti Hasmah Abd Rahman
Independent Distributor Shaklee(866977)
Fb Page: Jom Healthy Shop
email: siti.hasmah26@yahoo.com









PRODUK- PRODUK SHAKLEE TIDAK BERTUJUAN MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT. SEBARANG TESTIMONI YANG DIPAPARKAN ADALAH PENGALAMAN PERIBADI INDIVIDU DAN KESAN KE ATAS SETIAP INDIVIDU MUNGKIN BERBEZA.

1 comment :